Jak skorzystać z ulgi za zakup pierwszego urządzenia fiskalnego?

Kasa fiskalna Innova Presto

Dla przedsiębiorców, którzy otwierają działalność gospodarczą i są zobligowani do korzystania z urządzenia fiskalnego, jedną z podstawowych kwestii jest koszt realizacji tego wymogu. Trudno się zresztą dziwić – chciałoby się, aby rozpoczęciu sprzedaży towarów bądź usług towarzyszyło jak najmniej początkowych wydatków. Z pewnością, dobrą informacją jest możliwość uzyskania specjalnej ulgi. Kogo ona dotyczy? Ile wynosi? I co trzeba zrobić, aby z niej skorzystać? O tym właśnie dzisiejszy wpis.

Istnieje kilka sposobów na zminimalizowanie kosztu urządzenia fiskalnego. Możemy chociażby dokładnie przemyśleć i sprecyzować wymagania firmy, a następnie – dostosowując się do nich – wybrać model nieco tańszy, nieposiadający rozwiązań, które uznamy za niepotrzebne. Inną opcją jest też włączenie zakupu kasy czy drukarki rejestrującej w koszty uzyskania przychodu. Przede wszystkim jednak, warto dołożyć starań, aby skorzystać z ulgi określonej przez Ministerstwo Finansów.

Zwrot części wydanej kwoty z budżetu państwa

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wszyscy przedsiębiorcy – a więc nie tylko „watowcy”, ale i ci zwolnieni z podatku lub też wykonujący jedynie czynności zwolnione – mogą liczyć na ulgę za zakup pierwszego urządzenia fiskalnego, jeśli spełnią określone warunki. Zwrot z budżetu państwa potrafi wynieść nawet 90%, jednak nie więcej niż 700 zł. W sytuacji, gdy pierwszy zakup obejmuje większą liczbę urządzeń, ulga ta dotyczy każdego modelu.

Co trzeba zrobić, aby skorzystać z ulgi

Podstawowym warunkiem uzyskania zwrotu części kwoty, wydanej na urządzenie fiskalne, jest prawidłowe przejście całego procesu rejestracyjnego. Zatem, w pierwszej kolejności należy złożyć (osobiście lub listownie) do właściwego Urzędu Skarbowego pisemne zawiadomienie o planowanej instalacji urządzeń fiskalnych (tzw. zgłoszenie przedinstalacyjne). Powinno ono zawierać takie informacje, jak: imię i nazwisko lub nazwa podatnika, NIP podatnika, planowaną liczbę kas lub drukarek fiskalnych, adresy miejsc, gdzie zostaną zainstalowane oraz termin samej instalacji. Pismo to musi wpłynąć nie później niż na 1 dzień przed rozpoczęciem ewidencji obrotu przy użyciu urządzenia rejestrującego.

Następny etap, to fiskalizacja wybranej technologii sprzedaży, która jest czynnością jednorazową i nieodwracalną. Może się jej podjąć tylko uprawniony serwisant. Poza tym, należy dopilnować, aby odbyła się ona w terminie zawartym w zgłoszeniu przedinstalacyjnym. Po przeprowadzonej fiskalizacji urządzenie jest gotowe do pracy i wystawiania paragonów za dokonane transakcje.

W końcowym etapie trzeba ponownie powiadomić Urząd Skarbowy, tym razem o wykonanej fiskalizacji. Stosowne pismo musi dotrzeć na miejsce (w tym wypadku również można dostarczyć je osobiści lub drogą pocztową) nie później niż 7 dni od wprowadzenia urządzenia w tryb fiskalny. W odpowiedzi przyznany zostanie numer ewidencyjny, który należy trwale nanieść na obudowę kasy bądź drukarki rejestrującej (w widocznym miejscu).

Warto również zaznaczyć, że aby ulga nie została w przyszłości odebrana, przedsiębiorca musi wywiązywać się z obowiązków fiskalnych, takich jak wystawianie i wydawanie klientom paragonów, archiwizowanie kopii tych dokumentów, posiadanie właściwie wypełnionej książki serwisowej czy też zgłaszanie urządzenia rejestrującego sprzedaż na przegląd techniczny (nie rzadziej niż co 2 lata).

Kilka dróg do refundacji

Ulga dotyczy wszystkich przedsiębiorców, jednak może ich różnić sposób jej uzyskania. Podatnikom VAT przysługuje dokonanie odliczenia w deklaracji podatkowej od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęli ewidencję obrotu przy użyciu urządzenia fiskalnego (lub też za okresy przyszłe). Jeśli zaś chodzi o osoby zwolnione z podatku albo wykonujące jedynie czynności zwolnione, istnieje możliwość otrzymania zwrotu części wydanej kwoty na konto w banku. Wymaga to złożenia odpowiedniego wniosku do Urzędu Skarbowego, który następnie powinien dokonać przelewu w ciągu kolejnych 25 dni.

3 komentarze

  1. Kto by nie chciał skorzystać z takiej ulgi? warto dołożyć starań, my z meżem uzyskaliśmy pełne 700zł i dzięki temu uzyskaliśmy solidną kasę zdecydowanie taniej

    Odpowiedz
  2. A czy istnieje możliwość odebrania tej ulgi? ktoś wie?????

    Odpowiedz
  3. hoho, okazji do tego jest calkiem sporo: od braku ksiazki serwisowej, przez spoznienie sie z przegladem technicznym, az po zaprzestanie pracy na danym urzadzeniu fiskalnym czy tez zamkniecie dzialalnosci…

    Odpowiedz

Your email address will not be published.

Rusz głową: *