Nie ulega wątpliwości, że proces wdrażania zaawansowanego systemu teleinformatycznego niesie za sobą zmiany w branży fiskalnej o charakterze generalnym. Wymagał solidnej podstawy prawnej w postaci nowelizacji ustawy o VAT i aktualnych Rozporządzeń. Zaszła również konieczność zastosowania przez podatników technologii nowego typu, czyli urządzeń rejestrujących komunikujących się z Centralnym Repozytorium Kas. A co konkretnie system online zmienia w zasadniczych sprawach, takich jak refundacja części kosztów wynikających z zakupu urządzenia fiskalnego?
System online – jakie kwestie „porusza”?
Zaawansowane rozwiązanie teleinformatyczne, jak nietrudno się domyślić, w rezultacie zmieni globalnie polską branżę fiskalną. Pomijając już regulacje prawne, wymusił przede wszystkimi stworzenie urządzeń rejestrujących o nowych standardach, takich jak transmisja danych przez internet do Centralnego Repozytorium Kas (informacji dotyczących ewidencji obrotu itd.), pamięć chroniona czy rozwiązania gwarantujące współpracę z terminalami płatniczymi. Siłą rzeczy, musi to generować dalsze konsekwencje – zarówno techniczne, jak i dotyczące przepisów. Przykładowo, procedura instalacyjna kas oraz drukarek online uległa zdecydowanemu uproszczeniu. Nie trzeba już informować Urzędu Skarbowego o przeprowadzeniu fiskalizacji urządzenia. Tak samo wpisanie do rejestru oraz uzyskanie numeru ewidencyjnego odbywa się automatycznie. Z drugiej strony, podatnik już podczas instalacji (fiskalizacji) kasy bądź drukarki musi zapewnić odpowiednie warunki – dostęp do internetu, możliwość łączności z CRK. Inne przykłady to zmiany w obowiązkowej realizacji raportów fiskalnych (raporty dobowe są wykonywane w formie elektronicznej i zapisywane w pamięci chronionej urządzenia rejestrującego) czy też dotyczące ustawowej ulgi…
Refundacja za zakup urządzenia fiskalnego – nowe zasady
Refundacja, o której mowa, funkcjonuje w polskich przepisach od wielu lat. Podatnicy dokonujący zakupu i instalacji pierwszego urządzenia fiskalnego (lub pierwszych urządzeń fiskalnych) mogą liczyć na zwrot części wydanej kwoty. Mówiąc dokładniej: 90% wartości nabytego modelu, jednak nie więcej niż 700 zł. Ustawowa ulga generalnie pozostaje w takim samym kształcie, jeśli chodzi o jej wysokość. Niemniej, z racji stopniowego upowszechniania nowego systemu fiskalizacji, refundacja dotyczy już wyłącznie zakupu pierwszej kasy bądź drukarki online. Jeśli więc podatnik zdecyduje się jeszcze na model z elektroniczną kopią, nie będzie mógł skorzystać z ustawowej ulgi.
Trzeba jednak nadmienić, że zwrot części wydanej kwoty obejmuje też wymianę technologii sprzedaży starego typu na urządzenie rejestrujące komunikujące się z CRK. Tyle że ta opcja działa w wyłącznie w przypadku określonych grup zawodowych. A konkretnie tych, które zgodnie z regulacjami prawnymi zostały zobowiązane do wcześniejszego wdrożenia urządzeń fiskalnych online. Należy w tym miejscu wspomnieć, że od 1 stycznia 2020 roku powinny zacząć z nich korzystać m.in. działalności zajmujące się mechaniką pojazdową i sprzedażą paliw, od 1 lipca 2020 roku – gastronomiczne czy hotelarskie, zaś od 1 stycznia 2021 roku – np. przedsiębiorstwa kosmetyczne, kosmetologiczne, fryzjerskie, a także prawnicze oraz medyczne. Takie firmy mogą liczyć na refundację części kosztów związanych z wymianą kas lub drukarek rejestrujących poprzedniej generacji na modele online.
o dobrze wiedziec 😀 należe do grupy zawodów które muszą zainstalować w konkretnym czasie urządzenie online, a posiadam już kasę fiskalną więc myślałem, że nici z ulgi – dobrze, że pomyśleli o niej w kontekście branż zmuszonych do wymiany urządzenia 🙂